Jörgen Hultgrens klubbkompis Patrik Olsson






500cc
2005
2006, 2007
1993, 2001
50cc/80cc
1981, 1982, 1987, 1988
1983, 1998, 2001


 

 

 

Tisdagen den 9 februari 2016

Vi har ett svinbra lag

 

Fjolåret bjöd på både toppar och dalar för Jacob Thorssell. En ny speedwaysäsong närmar sig nu – och Thorssell känner sig väl förberedd för att lyfta rejält i år.
   

22-årige Jacob Thorssell, som är ett av svensk speedways stora framtidshopp, anslöt till Västervik Speedway i fjol. Han svarade för en fullt godkänd säsong då han landade på snittet 1,617.

– Det var helt okej, varken mer eller mindre. Jag körde som heatledare hela säsongen och det är tufft. Men jag har absolut inget emot det, det är utvecklande, säger Åtvidabergsbördige Thorssell.

Han fick stort förtroende i Västervik, något man inte kan påstå att han fick i sitt elitserielag Vetlanda. Efter ett fint 2014 där han bidrog till att Vetlanda tog SM-guld såg många framför sig hur Thorssell skulle växa ytterligare 2015.

Så blev det inte. Thorssell föll offer för snittreglerna, fick ingen plats i startsjuan, och gjorde bara fyra matcher.

– Det blev inte riktigt som jag tänkt mig. Klart att det var tråkigt, men jag fick lära mig att det inte går att ta något för givet inom speedwayen. Den säsongen är bara att lägga åt sidan, säger Jacob.

– Just att det blev som det blev med Vetlanda påverkade mig lite negativt i Västervik. Det var lite deppigt och störde mig ibland.

Förutom sina svenska klubbar körde även Thorsell för Wolverhampton i engelska Elite League och Gniezno i Polens andraliga. I Wolverhampton blev det en full säsong var var lyckad, medan det i Gniezno blev sex matcher med totalt sett goda resultat men struligt med att få ut lönen.

Vi är nu inne i början på februari. Speedway är inte sporten det talas mest om, men veckorna går fort. Även om den svenska seriesäsongen inte drar igång förrän i maj, så börjar engelska ligan i slutet av mars och det ska köras träningsmatcher i Polen innan dess.

   

Den värsta kylan har släppt och du kan skymta säsongsstarten, den här delen av året måste vara rätt jobbig?

– Ja, så är det ju. Det räckte med ett uppehåll på två veckor efter att säsongen tog slut i höstas så blev jag sugen igen. Nu tycker jag att det snart borde gå att köra snart, eller hoppas i alla fall.

   

Hur har din vinter varit träningsmässigt?

– Den har varit bra. Jag kör mest kondition i form av löpning och cykling för att hålla igång. Lite motocross blir det också. Det blir inte så mycket styrketräning, jag vill inte väga 150 kilo (skratt). Kör jag styrka blir det mest med kroppsvikt. En gång provade jag på att köra med andra vikter, det slutade med att jag fick sån kramp att jag inte kunde hålla i styret på cykeln ordentligt.

Jacob Thorssell står 2016 under kontrakt med Rospiggarna, Västervik, Wolverhampton och Cz?stochowa.

   

Du är en förare som verkligen vill köra mycket?

– Ja, definitivt, tre-fyra gånger i veckan vill jag ligga på. Jag måste köra mycket på olika banor för att gå framåt och känna på hetluften. Det är det som krävs för att bli riktigt bra.

Thorssell trivdes alldeles ypperligt under sin första säsong med Västervik och hyste inga tvivel kring att krita på ett nytt kontrakt.

– Vi hade ett bra lag, det var synd att vi inte nådde hela vägen, vi hade lite otur, säger han.

Även i år har Västervik fått ihop ett slagkraftigt lag. Av många ses de som favorit till att gå upp till Elitserien.

– Jag läste någonstans att vi ska vinna varje match, så vi får se till att fixa det, säger Thorsell och skrattar.

– Det kommer givetvis att bli tufft, men vi har ett svinbra lag. Morgan (Andersson) har byggt ihop det riktigt bra.

Joel Andersson och Fredrik Engman är två spännande nyförvärv, unga och hungriga som håller bra klass i Allsvenskan. Och Mikael Max kommer ju tillföra enormt mycket med sin rutin. Jag ser verkligen fram emot den här säsongen.

   

Individuella mål 2016

Västervik, Allsvenskan: Att etablera mig som en stabil heatledare. Jag vill leverera bra med poäng i varje match.

Rospiggarna, Elitserien: Köra bra på reserven till en början, och köra till mig en plats på ordinarie förare, och klara av det.

Cz?stochowa, polska ligan: Köra så mycket som möjligt och göra det så bra det bara går.

Wolverhampton: engelska ligan: Jag inleder säsongen som heatledare vilket är tufft. Men jag hoppas kunna hantera det bättre än i fjol.

      

Källa: Västerviks Tidningen