Måndagen den 14 mars 2016
Mer än halverade förarkostnaderna
Att dra sig ner till Allsvenskan gjorde gott för
Västervik Speedways ekonomi. "Nu har man kunnat sova om nätterna",
skrattar ordföranden Seimour Östervall. Aktiebolaget
Västervik Motorsport AB, som innefattar A-lagsverksamheten, kunde
redovisa plus 152 588 kronor i resultaträkningen. Det tål att jämföras
med minus 475 303 som var fallet 2014, året där de senast körde i
Elitserien. Resultaträkningen för Westerviks Motorsportklubb, som
innefattar allt annat, visade 173 166 kronor i plusväg, i fjol var
plussiffran 541 414 kronor. Västervik avstod en plats i
Elitserien på grund av att de inte ville chansa ekonomiskt. Ett val som
har fallit väl ut. 2015 blev en skön återhämtning från de tuffa
förutsättningarna som råder i högsta ligan. Kommer ni att ta en plats i Elitserien 2017 om ni går upp i år? – Det är ett beslut vi tar då, om det blir aktuellt. Ekonomin avgör, svarar Rune Nilsson. Seimour
Östervall har tidigare varit ordförande i både WMSK och aktiebolaget.
Han fortsätter som ordförande i WMSK, men i aktiebolaget går Rune
Nilsson in och tar den rollen. Den totala summan för
rörelsekostnader – som till stor del består av förarlöner – skiljer sig
markant åt 2014 kontra 2015. 2014 gick det åt 4 280 546 kronor på den
punkten, 2015 i Allsvenskan låg summan på 1 895 749 kronor.
Förarbudgeten mer än halverades med andra ord. Till 2016 har Västervik
så gott som samma förarbudget som i fjol. Ekonomin ser ljus ut, men ett stort problem finns för klubben: knatteverksamheten. I år är det endast Noel Wahlqvist som är aktiv från klubben. – Där har vi ett jättejobb att göra, säger Seimour Östervall. Det
händer positiva saker med banan. Nytt material är på ingång, som ska
öka doseringen i kurvorna och skapa ännu bättre racing. Dessutom så
kommer det att komma på plats ett nytt luftstaket, som är högre än det
gamla. Detta staket är det senaste på marknaden, och var ett måste då
Västervik ska arrangera en semifinal i lag-VM 26 juli. Källa: Västerviks Tidningen |