Jörgen Hultgrens klubbkompis Patrik Olsson






500cc
2005
2006, 2007
1993, 2001
50cc/80cc
1981, 1982, 1987, 1988
1983, 1998, 2001


 

 

 

1984

Benny Ekberg är Skepparnas ålderman

 

Benny Ekberg, 37, är numera Skepparnas ålderman. Nu är inte 37 år någon ålder för en vänsterbensläpare, men tittar man i prästbetyget så hamnar faktiskt Benny där. Vi ska alla den vägen vandra...

Han sa i höstas att han skulle lägga av, men så lovade Micke Messing att stanna, om Tommy Johansson skrev på. Då tänkte Benny att ett år till kan jag väl svarva runt. Så dom unga grabbarna hinner bli varma i pälsen.

Så svek Micke Messing gänget, men Benny fortsatte ändå. Han var i fjol en av Skepparnas bästa poängplockare, och tog stadigt runt tio pinnar. Ibland vurpade han.

 - Jo man har fått sina dagsedlar, men aldrig en sån där riktigt svår. Jag har väl haft tur kanske.

 - Blir man försiktigare med åren?

 - Jo visst blir man! Det hjälper inte att man säger till sej själv att nu ska du dra gasen i botten. Vissa omständigheter i ett heat kan göra att du omedvetet drar av. Ren självbevarelsedrift.

Benny har väl varit en av Skepparnas mera "opålitliga" förare, så tillvida att han ibland kört kraftigt när andra plockat pinnar på löpande band. Men då dom andra svikit. Då har Benny stigit in i handlingen´, och räddat den sjunkande skutan! Han kan slå vem som helst när andan faller på, och tejpen går upp i rätt ögonblick. Janne Andersson fick lära sej den läxan en gång på Ljungheden...

Visby-träningen gick rätt bra för Benny, även om det ibland blev en del omotiverade kast. Han tvingades då släppa förbi de båda hetlevrade vargar han hela tiden hade som parkamrater (Patrik Karlsson och Johan Zachrisson). Men så vattnade man banan på lördagseftermiddagen, och det blev Bennys öde.

Han körde inte omkull som alla de andra Skepparna (utom Jörgen och Tommy) genom att missbedöma den vassa målkurvan., utan det var halkans fel. Kalk blir som snor vid minsta fukt. Nu kom Benny undan med en ömmande hand, så jag har svårt att tänka mej att den där smällen ska inverka på hans poänghåvning i serien.

 

Ny sorts däck

Nytt för i år är att man måste använda däck med ett både smalare och grundare mönster. Detta brydde sig inte Vargarna om. De tränade tillsammans med Skepparna, och körde därför ifrån dessa ganska lätt. Taktiken är dock svår att fatta. Då det blir allvar, och de nya däcken ska på, får man börja om från början. Tommy Johansson gav lektioner i hur man sajpar de nya däcken, för dom som ville höra på. Man sågar tre spår i varje dubb, vilket ökar fästet betydligt. Detta är tillåtet redan då däcket är nytt.

 - men jag är tveksam om man nått avsett syfte med de här däcken, säger Tommy. De skulle ju öka säkerheten, men det kan bli tvärtom. De släpper fortare då det är halt, och då man lägger ner cykeln mycket, typ Norrköping. Men så är det ju alltid. Man beslutar först och frågar sen...

Tommy var annars tämligen nöjd med resultatet av sin egen träning.

 - Det känns precis som vanligt. Den där vurpan har jag kommit över. Då var det värre 1979, då jag skulle försöka komma igen sen jag gått skadad en lång tid. Det var på vårlägret i Malmö. Jag vurpade TIO gånger i följd! Du får tro det eller ej. Men jag gav mej fan på att jag skulle igenom, för det handlade ju "bara" om psyket, och elfte gången kom jag runt. Så jag förstår grabbar som tar det lugnt efter en smäll...

 

Skepparnas ålderman Benny Ekberg sajpar (sågar) bakdäcket. Nytt för i år är ett däck med grundare mönsterdjup. En säkerhetsrisk säger många.

 

Källa: Västerviks Tidningen