Augusti 1977
Ny motor från JJM "hemligt" vapen i finalen!
På hösten 1973 överraskade Gamleby-grabben och Skepparnas speedwayförare Jan Johansson speedwayvärlden med en egen hemmabygd fyrventilare. Motorn specialbyggdes för Christer "Löken" Löfqvist inför VM-finalen 1974! Sedan dess har utvecklingen på området blivit revolutionerande. Fyrventilarna dominerar marknaden i dag - inte bara i Sverige utom också utomlands. Och Jan Johanssons idé finns i varje motor...
I höst är det åter dags för VM-final i Sverige - och även den här gången blir Jan Johansson en av huvudfigurerna i depån.
Med i depån
Han har nämligen byggt två helt nya ventilare - helt hemligstämplade - som kommer att figurera i VM-finalen.
- Jag har lånats ut cyklarna till Bengt Jansson och Lill-Tummen Nilsson och kommer själv att vara med i depån, säger Jan Johansson
- Visst pirrar det lite i magen - tänk om det blir stopp på stopp...
Jan Johansson, 25-årig galvanisör, anses allmänt som ett fenomen som konstruktör av speedwaymotorer.
- Egentligen är det en ren hobby - vad skulle man annars göra under mörka trista vinterkvällar. Mekandet är min stora hobby. När jag väl fått motorerna klara ville jag gärna testa dom själv - Därför blev jag speedwayförare på kul också.
En hemlis
När Jan Johansson presenterade sin första fyrventilare för fyra år sedan blev det upptakten till en revolutionerande utveckling. Men Jan gav sig inte med detta. Han förstod ganska snart att det fanns enorma förutsättningar till förbättringar och effektökningar på området. Nu har han således slagit till igen. Hemma i verkstaden i Gamleby har han två nya motorer av helt egen tillverkning. det är dessa som Benga Jansson och Lill-Tummen Nilsson ska åka på i VM-finalen på Ullevi.
- Men den här gången förblir motorernas innehåll min egen hemlighet - inte ens Benga och Lill-Tummen kommer att får veta vad som finns i dom. Jag vill inte gå på samma blåsning som förra gången, säger Jan Johansson.
"Varför kritisera"
Jan Johansson var således mannen som på allvar införde fyrventilare i svensk speedway. Utvecklingen har resultatmässigt varit positiv, men det har också riktats mycket kritik mot fyrventilaren - farlig att åka på, för dyra att köpa och dyligt.
Tar du åt dig av kritiken?
- Nej, så länge man följer regelboken över vad man får åka på finns det ingen anledning. det är ju ingen tvingas åka fyrventilare. Att stoppa fyrventilare i Sverige vore olyckligt. Det skulle försämra svensk speedway på toppnivå. Ska fyrventilarna bort ska dom bort i hela världen så att alla får åka på samma villkor.
För dyrt
- Att det blivit för dyrt kan jag hålla med om. Det blir en viss grupp förare som har råd att hålla sig med flera toppcyklar. De yngre killarna är nog bromsade till viss del. När det gäller den påstådda farligheten så anser jag det beror på den dåliga bankvalité som råder på många platser i landet. På vissa banor är tvåventilaren lika "farlig" som fyrventliaren, där spelar inte motoreffekten någon roll, anser Jan Johansson.
- Den här gången behåller ja konstruktionen för mej själv. Jag vill inte bli blåst igen, säger Jan Johansson som sina nya fyrventilare - som Benga Jansson och Lill-Tummen Nilsson ska åka på i VM-finalen. |
Källa: Speedway Sport |