Jörgen Hultgrens klubbkompis Patrik Olsson






500cc
2005
2006, 2007
1993, 2001
50cc/80cc
1981, 1982, 1987, 1988
1983, 1998, 2001


 

 

 

Tisdagen den 21 oktober 2014

Allt har gått Patrik Hags väg med lagbygget hittills

 

Patrik Hag är oerhört nöjd med värvningen av Jacob Thorssell. Samtidigt kommer det inte bli helt enkelt att fylla hela truppen.

– Allt har gått som vi vill hittills i lagbygget. Det är jätteroligt och en stor skillnad mot när vi var i elitserien och fick tacka nej till förare på grund av pengarna. I allsvenskan är det samma ekonomiska villkor för alla lag, säger Västerviks lagledare Patrik Hag.

– Jacob Thorssell tog vi kontakt med tidigt. Vi är väldigt nöjda med att få in honom i laget. Det är en coming man. Jag och alla förare i laget är riktigt inspirerande inför nästa säsong.

Med Thorssells påskrift har Västervik nu bara tre platser i truppen att fylla. Eller bara och bara – det kan komma att bli komplikationer med det.

– Det finns inte tillräckligt med svenska förare. Och vi vill inte ta in svenska förare bara för att, om de sedan inte får köra något, det är inte bra för svensk speedway. Men visst, vi kommer ju inte neka någon om de gärna vill vara med i vår trupp, säger Patrik Hag.

Lösningen på "fyllningsproblemet" kan bli att plocka in utländska förare som back up vid skador. Men inte heller det är en enkel nöt att knäcka.

– En förare som Tomasz Jedrzejak får ett väldigt högt snitt, och skulle bara kunna ersätta Peter Ljung rakt av. Och om vi tar in en utländsk förare som aldrig tidigare kört i Sverige, då får han 2,334 i snitt, säger Hag.

– En ny utlänning i elitserien får 1,250, så det kan tyckas lite konstigt att det blir 2,334 i allsvenskan. Samtidigt förstår jag hur tänket går, och det är att gynna svenskarna vilket är helt rätt.

Hur som helst: Västervik Speedway har lagt en fin grund redan. Egne produkten Oskar Karlsson är ett aktuellt namn med potential att slå sig in i en startsjua.

Framöver kommer Hag ha lite is i magen.

– Vi har absolut ingen stress. Det gäller att vi avvaktar och ser vad som händer och vilka förare som blir över. Vi har lagt ut lite krokar, och det är inte alls otänkbart att det slutar med att vi har åtminstone två utländska förare som back up i truppen, säger Patrik Hag.

 

Källa: Västerviks Tidningen